Politi og røver med lydvenner – kapitel 3

Politi og røver med lydvenner – kapitel 3
Politi og røver med lydvenner – kapitel 3

Formål med legen: At eleverne bliver opmærksomme på lydfølger i ord og bliver opmærksomme på, at samme lydfølger udtales ens i flere ord.

Sådan gør du: Print kortene, klip og laminer. En bane eller et område ridses op. Det er et område, hvor eleverne ikke må løbe ud fra. Der udvælges en/to fangere (politi), som skal fange de andre på banen. Hver elev trækker et kort med et ord, inden legen starter. (ikke fangerne). Når man bliver fanget, kommer man i fængsel, som er udenfor banen. For at komme ud af fængslet, skal man finde en anden i fængslet, som har et kort med en lydven på. Dvs. har en elev “far” og en anden “klar”, har de et sæt lydvenner, og de må komme ud af fængslet igen. Inden de går på banen igen, trækker de et nyt ordkort og lægger det gamle i bunken.

Kortene: På hvert kort er der et ord. Det kan være et af fokusordene eller en lydven til et fokusord. Det kan også være andre ord fra teksten. I de gule bobler i højre hjørne er den lydfølge, som er i fokus i ordet mht lydven, gjort synlig. Nogle af bogstaverne ændrer lyd (enten vokalen eller konsonanter eller begge) og er ikke lydrette. Disse er markeret med et øre med et kryds over. I et ord kan der være flere forskellige lydfølger, men den eleverne skal fokusere på, er den i den gule boble.